blackwings

Alla inlägg under april 2010

Av Maria - 29 april 2010 20:13

Idag provade jag att utöva yoga, redan efter 1 kvart höll jag på att svimma!!

Det var sjukt jobbigt! Men jag ska försöka imorgon igen för jag måste göra någon form av träning känner jag. Varje dag när jag kommer hem från jobbet har jag huvudverk och är mentalt helt slut!

                                            


 Mitt medlemskap på gymmet gick ut för en månad sedan, men måste tyvärr erkänna att jag inte har användt de sen december 2009!!

Men jag är ute och går minst 1km (det blir oftast mera när jag jobbar) varje dag , sen så har jag börjat med 15 situps varje kväll! Så lite är jag på gång.. jag hoppas attt jag kan fort sätta med de ett tag. Brukar börja med ett projekt men sen så kankse jag kanske inte håller på med det mera än några dagar (veckor)..

Tyvärr blir det ofta socker när jag känner mig trött och nere.. ska försöka dra ner på det.. men suck, det är svårt!

Mina nya matvanor har fungarat bra. bara levt på sallad och bönor denna vecka!Nyttigt och gott..


Imorn blir det utgång , hoppas det blir bra band som uppträder på s2. Ska bli härligt att rocka loss!   

Ni får ha en trevlig valborg! vi ses!


Av Maria - 27 april 2010 19:02

Den här månaden är den första månaden som jag kan leva enbart på min lön  !

Det känns skönt att äntligen tjäna lite på att jobba.


Idag har jag jobbat på en förskola uppe i skräddarbacken. Jag var där en gång i februari oxå så de strörre barnen kom ihåg mig   kul!

Skickade iväg ansökan till nyckelviken idag . Imorn ska jag åka en sväng till skolan och få referenser påskrivna till Svfi inredare utbildining i Haparanda.

Nu vila lite och senh kolla på "äntligen hemma" .

hej då!

Av Maria - 26 april 2010 18:42

Igår mådde jag mycket dåligt, jag kände hur ångesten fyllde mig gång på gång. Dagen slutade med att jag bädda ner mig  sängen med en tjocktröja , lång kalsonger och gråten i halsgropen. När jag vaknade nästa dag mådde jag bra.

Efter att ha läst klart den sista boken i serien "pojken som kallades det" av Dave palzner gick jag till bibblan och lånad hans fjärde bok "att hjälpa sig själv". Redan efter jag läst några sidor bestämde jag mig. Nu får det vara nog! Nu ska jag må bra, och jag ska göra allt jag kan för att lyckas!

Igår hittade jag en sida på internet om kvinnor med adhd och läste lite om hjälpmedel/botemnedel..( www.adhdkvinnor.se )

Dä'r stod det bla omega 3 och 6 är oljor som kan vara efektiva. när jag var yngre provade jag omega 3 i några månader men jag märkte ingen skillnad...

Kollade andra saker som kunde vara till hjälp, äta avokado, zonterapi mmm

efter.. 

Jag begav mig ner till affären och handlade massa grönsaker . Jag vet att för att må bra så måste man först och främst ha en bra hälsa = äta bra mat.

Kom hem gjorde iorning en bönsallad och fortsatte sedan att läsa boken.

Ju mera jag läste ju mera började jag förstå..

Jag måste ta itu med mina problem för att bli kvitt och fri!

Ni som har följt den här bloggen känner nog till att jag har det ganska jobbigt ibland och att jag även har en trasig barndom (läs presentationen!).

Nu får ni veta. När jag var liten blev jag mobbad, i nio år. Min barndom var en mardröm som fortfarande lever kvar i mina drömmar om natten....

Jag vill inte att andra barn ska få uppleva de jag gjorde, jag vill hjälpa dem på något sett.

Idag känner sig minst ett barn i varje skola mobbad och mobbingen blir allt vanligare.

Jag vill gå ut och berätta hur jag hade det, för om jag skulle skriva det så skulle det antagligen bli en hel bok!

En ide är att arbeta med detta som ett andra yrke, men hur vet jag inte än..

kom gärna med förslag..

 / skrivet av en flicka med kristall ögon..


Av Maria - 24 april 2010 12:49

Veckorna går och snart är det maj! snart sommar!!

Jobbat 2 dagar denna vecka,( tro det är färre som är sjuka på våren)..??

Nått sommarjobb lär det väl inte blli, har sökt några men inte tillräckligt.

Några arbetsprover har det iallafall blivit:      Fast jag få ju kanske råd att köpa en kamera om jag jobbar..

Har satt upp en annons i affären här brevid om att jag kan vara barnvakt på kvällar och helger. Jag har jobbat ca 5 månader nu som barnskötare och kan byta blöjor och laga mat.

Om du bor i Borlänge så hör av dig, jag tar endast 70kr i timmen!

Maria Helmersson 0730230547 eller gnottan_86@hotmail.com


Annars så har jag städat och grejat klart här hemma, så nu är det rent!

Den 2maj är det bestämt nu att pappa och hans kompis ska lägga golvet i köket, jag ska även passa på att måla väggen vid fönstret, vit ska den bli.

Ska ta och gå en lång prommenad det är strålande solsken ute!!

See yo!



Av Maria - 22 april 2010 14:53

nu håller jag på städar igen, men ibland så känns det  liksom, va är det för mening`? om två dar ser det lika förjävligt ut som det gjorde innan!!  

jag kan hålla orning och reda ibland men de håller oftas bara några dagar..

Men, va fan tänker ni det är väl bara att lägga saker på samma ställe och städa när man är klar med en sak?

Jo, kanske för er, men för mig är det inte så lätt. Har man adhd då lägger man ifrån sig saker utan att man själv märker det. Allt som är tråkigt ska oftast vara klara så snabbt som möjligt, och då blir det slarv eftersom mina bromsar i hjärnan inte inte "existerar" (känns det som iallafall!)

Jag blir dessutom mycket trött ibland väldigt fort.. men min arbetsterapft förklara att de är för att min hjärna går på "super speed" hela tiden, det finns liksom inget som säger stopp!

Men eftersom jag är lite av en prefektionism (kan man inte tro kanske..)

Jag vill att allt som jag gör ska bli perfekt , och de som jag är bra på kan jag hålla på med flera timmar medans det som är tråkigt  kanske man bara gör i 5 minuter!!

En posetiv sak är att när jag är med andra så har jag lättare för de här sakerna. jag behöver någon som sparkar igång mig, därför är det ganska jobbigt för mig att vara ensam, då jag ofta inte känner att jag är värdelös som inte ens kan klara av en så enkelsak som hushållet!!

Nä, nu får det vara nog!

Varför ska livet vara så orättvist!  

Av Maria - 19 april 2010 20:32

På fredagen reste jag med sj till Uppsala. Lång tåg resa blev det då det var många tågmöten och förseningar, resan skulle ta 1½timme men tog istället 2 timmar. Helt slut efter resan möttes jag sedan av farfar som hemtade upp mig på station , åkte hem till han och sen blev det talang och ostkaka  


Lördag åkte jag ,farfar och faster ner till LidingÖ och vidare till nyckelviken.  Nyckelviksskolan hade vårutsällning, de olika programmen visade upp olika projekt som de hader arbetat med under året , arbetsprover och div. uppgifter...

Jag hade även turen att träffa på en student som var från Uppsala och studerade på nycelviken. Hon pendlade från Uppsala till nycelviken varje dag , och det tog ca 1 timme. Så nu blir det söka lägenhet i Uppsala !

Frågade även lite om arbetsprover och fick höra att man ska sattsa på det som är ens eget, din grej och magkänslan!

Fick väldigtr mycket insperation till arbetsprover när jag kollade på elevernas arbeten och projekt. vill vekligen gå på den skolan! Den ligger högt upper på en kulle och i närheten till havet och fin natur. Desutom bara en kvart med tunnelbana till stockholm! (www.nycelviksskolan.se)


Efter utsällingen åt vi lunch på ett litet cafe nere i  LidingÖ centrum, blev sallad.

Vidare till stockholm ... kolla runt lite på Kulturhustet, fika och in i några atenativa klädaffärer, men dåligt me pengar så inget köp , bara titta denna gång..

Sen hem till faster en stund och sen tillbaka till Uppsala.


Söndag, jag och farfar åker ner till grändby centrum som ligger i Uppsala. Där har de byggt om ordentligt sen jag va där sist. kolla lite i affärer , köpte skissblock och fikade på ett mysigt "rättvisemäkt och ekologiskt cafe. Sen ner till Nya IKEA . Handla lite nödvänida saker...plastpåseförvaring, klädgaljer, ballongvisp brödpensel och hårroller för möbler. Åt lax på IKEA med grönsakspaket, jättegott.. 

Sen vid 16.26 åkte jag tillbak till Borlänge. denna gången blevb resan som planerad, ingaq förseningar eller tågmöten, kom hem i tid till ett par överlyckliga katter som inte kunde slita sig från matte när hon stupa rakt ner i sägen helt slut efter helgens bestyr!






Av Maria - 13 april 2010 18:46

Nina och jag gick ut för att shoppa igår. Först åt vi italiensk glass den va rosa och brun, skulle ha tagit kort på dem för de så mycket godare ut än vad de va..

Sen shoppade vi och gick runt på kupolen i ca 4 timmar. Avslutade med mcdonalds.

För ca 400kr blev det de dessa saker till mion vårgaderob.

Ett par skor , ett paraply, och ett par byxor för 50kr bästa köp!

         (bilderna finns oxå på min bilddagbok)

Det var gårdagen det, jippi va kul vi hade!


Av Maria - 11 april 2010 20:46

För några timmar sedan så såg jag en dokumentär på tv4. Det va en historia om en flicka som föddes med fyra armar och fyra ben. Hon får heta Lakshmi efter gudinnan med samma namn som sägs ha fyra ben och fyra armar. Lakshmi bor i en liten och mycket fattig by långt ute på landet. Hon blir snabbt känd över hela världen. Många åker långt för att se den lilla flickan som folket tror är själva gudinnan som föds i en kropp.

  

När Lakshmi är 2år gammal får hon träffa en doktor som vill hjälpa henne . Föräldrarna bestämmer sig för att genomföra oprationen och det hela slutar lyckligt. Lakshmi har nu två armar och två ben som sitter vadera på rätt ställe.


Efter den  jag hade kollat på den här dokumentätren så började jag tänka.

Som ni kan se på bilden föddes Lakshmi ihopvuxen med en annan kropp som skulle ha varit hennes tvillig. Lakshmi är en seamesikparaswit tvillig. Tvillingen till Lakshmi har inget huvud och ingen hjärna hon har heller inget hjärta och några fugerade organ utom en njure. Har då denna varelse någon själ? eller har den samma själ som Lakshmi har?

Är tvilligen en varelse?

Enligt mig så har den samma själ som Lakshmi.

Eftersom tvilligen inte har en hjärna eller ett hjärta så diskuterar jag oxå aså att den då inte har någon själ.

Jag tror att varje levande varelse har en själ. Träd känns väldigt mäktiga för mig och på något vis så tror jag att de har en själ fast mera som en gud och inte som en männiksas själ. Lika tänker jag om blommor. Men jag lite svårt att tänka mig att en gurka eller en apelsin har en själ? vad tror du?

men då kan man ju oxå diskutera vart själen sitter?

När man säger "jag" så håller man handen mot hjärtat för att beteckna sin själ om man pratar teckenspråk. Bertyder det då att stjälen sitter i hjärtat?

För jag tror att själen  sitter i hela kroppen .


Man kan diskutera det här länge. Men nu tycker jag att jag har fått med det jag ville förmedla. Det skulle vara kul och intressant att få veta hur ni som läser bloggen tycker/tror.

Svara gernom att komentra, snälla!


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer..

Inredningsbloggar

Utbildningar iom inredning och konst

lnkjuice

www.lnkjuice.com/activate/cf0ca239e1c9c1e3577010a89d70dc94

www.lnkjuice.com


Skapa flashcards