blackwings

Direktlänk till inlägg 18 juni 2010

Borlänge-->Haparanda.. Haparanda--> Borlänge

Av Maria - 18 juni 2010 14:42

I helgen gjorde jag en lång resa. Jag åkte till haparanda och tillbaka till borlänge på tre dagar!

Resan började i borlänge. Därfrån så åkte vi till morfar och sov där innan vi åkte vidare (han bor i söderhamn). Sen fortsatte tåget till sundsvall o sedan 10timmars buss till haparanda.. Vi åkte kl.7 och var framme 20.45 ! Lite jobbigt att sitta stilla så länge så om jag flyttar dit så tar jag nog natttåget.

Vi åkte taxi till elevhemet där vi skulle bo. När jag kom in i  rummet och satte mig på sängen så snurrade i mitt huvud ,det känndes som om vi fortfarande åkte. Det tog nån halvtimme innan det gick över. Sen sommnade jag som en stock!

På morgonen gick vi till skolans matsal och åt frukost. Den var jätte god, hotellfrukost med allt möjligt som bröd,fil och ägg.

Sen begav vi oss ner till IKEA som låg en km från stan. Där åt vi lite fika, prinssesbakelse och festis. bara 10kr!

  

Vi handlade lite oxå , men inte så mycket eftersom vi åkte buss. En blå handuk,sängkläder och hårrulle för möbler.

efter det gick vi och åt laxsnitzel med pommes på en kiosk nära skolan. centrum var mysigt och hade några små affärer, mycket gammaldax stad såg lite ut som en astris filmer. Skolan var byggd på 70-talet och skolmatsaen byggd 2003.

Sen kl.14 hade jag min intrjuv. De var lite försenade så jag fick komma in 20min senare. Det tog ca 15minuter, ingen rundvisning på skolan som jag trodde... Känndes lite konstigt  att åka så långt för en interjuv på 15min som de kunde ha gjort på telefon!?

Vi forsatte ner till andra sidan stan och gick in i ett köpcentrum som hette "på gränsen" när man kom in i den affären så var man både i sverige och finland samtidigt! Det fanns en hel del affärer som vi hade i sverige ,men även finska affärer och alla priser var på finska.. men vi betalade med svenska pengar och det gick lika bra. Jag köpte en bikini med blåprickar och liten volang och en pucnher med stjärnor och hjärtan på rad. Bilder på bikinin kommer i sommar när jag använder dem. Mamma köpte oxå en bikini och en blå klänning.

När vi kom ut ur affären på andra sidan så var vi i Finland. Där åt vi en varsin tonfisksallad på ett cafe. Mysigt... med winerbröd till efterätt.

Sen begav vi oss hemmåt.

Hemma på elevhemmet träffade jag en som hade läst konst på svfi (en liknade kurs som jag gick på fornby). Vi pratade ganska länge. Hon berättde att det fanns en tjej som hade bott på elevhemmet som gick första året på inredningslinjen. Och rätt som det var så döck hon upp i korridoren!

Hon berättade en massa saker om linjen , fick veta mera av henne än jag fick veta på intejuvn. Tillexempel så hade de aldrig några prov utan bara projekt och redovisningar. Det fick tapesera möbler och lära sig göra ritningar till inrening. Hon var lika pratsam som jag så vi pratade i en och en halv timme. Hon hade mycket kontakter med bostäder så jag fick hennes nummer så  skulle hon hjälpa mig med rum om jag kommer in. Jag får veta om jag kommer in först efter midsommar eller sista juni. Men det är inte så långt kvar.jag hoppas,hoppas, hoppas att jag kommer in!!

 Fick veta att lägenheterna är ganska dyra där och att priserna på mat är lite dyrare än i övriga landet eftersom de slogs med priserna från finland. Det var en ganska liten stad på ca 8000 invånaer och även fast vi var där på en vardag så känndes det som en söndag för det var nästan inga folk alls i cenrtum. Alla som gick i skolan kännde varandra för det var inte mera än ca 10 elever i varje klass. Det var första året som de hade inredning´som kurs. Så ibland var det lite organicerat och rörigt, men nu hade de ordnat upp det mesta. så endel hade hoppat av och nu var de bara 9st i klassen förr 12. jag fick lite tips på dataprogram som jag kunde öva mig på. och hon skulle ju läsa andra året i höst så då kanske vi ses!

kl23 gick vi och la oss, vi skulle med bussen kl.7 nästa morgon så vi behövde sova lite.

Synd att vi inte kunde stanna längre för det skulle vara en preformence festival denna vecka med start denna eftermiddag, men mamma skulle jobba, en dag till var det längsta vi kunde stanna. Men det var ändå värt det för man fick se mycket  och fick lite inblick i staden .  

Den dagen åkte vi buss och tåg från kl.7 till 21.45 då vi kom tillbaka till borlänge. Lång resa och mina ben var som gele' efteråt.

Men nu har jag varit hemma i två dagar och konstigt nog är min kropp inte alls trött?

Ses!

 
 
Angelika V

Angelika V

21 juni 2010 14:07

Låter som du hade riktigt roligt :) Hoppas det gick bra på intervjun å att du kommer in!
Kram!

http://tikablogg.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 11 december 2012 19:17

Hej här har det inte skrivit någonting på ett tag. Det bror på att de är saker som händer i mitt liv just nu som jag inte vill dela med mig av. Jag orkar helt enklet inte blogga. Jag funderar på om jag ska skaffa en ny blogg?? Men inte just n...

Av Maria - 19 november 2012 17:50

Jag har inte skrivit någonting på en vecka för att förra veckan va en skitvecka! Det ända som var bra var att syrran kom över och att p kom över så vi lagade mat o såg på film. Jag hade jättemycket ångest varje morgon och kom bara iväg två dagar ...

Av Maria - 12 november 2012 20:47

När man va liten längtade man efter att bli stor, att verkligen bli något. När man blev stor blev man inget...   då belv man arbetslös... INGETING GICK SOM MAN TÄNKT SIG...! VARFÖR?? Om man inte blev något, och inte längre har ett hopp läng...

Av Maria - 4 november 2012 17:29

Jag har en ovana att sätta upp allt för höga mål. Men nu känndes det som jag inte hade några mål alls. Små mål är inte fel. Jag har varit till blos (borlänge läs och skriv) och gjort några tester och jag behöver träna upp min läshastighet och sta...

Av Maria - 1 november 2012 19:43

Nu blir det ett inlägg om förra helgen och denna veckan. Denna vecka har jag mest varit deppig känns det som ,idag va den dagen som jag känt mig mera glad. Och idag känner jag oxå så att imorn vill jag gå till praktiken!  Jag får göra det jag tyc...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag följer..

Inredningsbloggar

Utbildningar iom inredning och konst

lnkjuice

www.lnkjuice.com/activate/cf0ca239e1c9c1e3577010a89d70dc94

www.lnkjuice.com


Ovido - Quiz & Flashcards